Struktura prezentace je král

V tomto článku se podíváme, jak si správně připravit strukturu prezentace tak, abyste excelovali.

Každá prezentace stojí na struktuře. Bez správné struktury bude vaše přednáška zapomenuta, nepochopena, nedostane se jí dostatek pozornosti nebo se prostě ztratí v šedi průměru a nudy.

V článku se podíváme na zajímavé schéma BIKER „B“, které shrnuje poznatky do série jednoduchých pravidel.  Zkratka představuje počáteční písmena vhodné struktury. Pojďme na to:

Schéma prezentace BIKER“B“

Boom je počáteční zaujetí pozornosti. Může se jednat o vtip, nedokončenou informací, naznačení, libůstku, prostě cokoliv co upoutá pozornost a přinutí posluchače se Vám věnovat. Příklad: „Vždycky jsem se chtěl dovědět, jak se udělat šťastným. Pak jsem na to konečně přišel. (následuje obsah)“ V této fázi se z mých zkušeností vyplatí dát do přednášky více energie, emocí, úsměvu a dalších znaků nonverbální komunikace, která posluchače probere a Vás označí za toho, kdo bude definovat dění na scéně. Upoutání pozornosti je velmi důležité, bez něho vás nikdo nebude poslouchat. Pořádně si to užijte! 🙂

Introduction je prostý úvod. Může to být například název produktu, vymezení tématu, představení sebe sama a podobně v závislosti na tématu.

Key points rozebírá o čem se vlastně bude mluvit. Protože lidský mozek funguje asociativně, pomůže to posluchači příchozí informaci zařadit do kontextu, což vede na snazší zapamatování, lepší pochopení a celkově méně náročný poslech. To ocení jak posluchači, tak vy ze zpětné vazby. Pokud používáte slidy, je dobré struktuře vymezit heslovitě jednu stranu.

Explanation je samotný obsah prezentace, kde postupně rozebíráte klíčové body. Přechody mezi tématy nezapomeňte zdůraznit, aby bylo zachováno řazení do kontextu. Velmi vhodné je zavést mnemotechnické pomůcky jako přísloví, rýmovačky a další zjednodušení, které posluchači umožní si vaši prezentaci zapamatovat.

Recap je rekapitulace. Ta by měla sledovat účel vaší prezentace. Pokud například chcete zdůraznit nějaký výrobek, nezapomeňte zopakovat jeho klíčové pozitivní vlastnosti. Pokud je vaše přednáška spíše informativní, shrňte několika větami obsah a důležité závěry. Rekapitulace je poslední příležitost jak posluchači umožnit si něco zapamatovat! V této fázi určitě zpomalte, dělejte pauzy a zdůrazňujte.

Boom je závěrečná pozitivní emoce. Definuje dojem z celého proslovu, což je často klíčové pro finální hodnocení. Jako vhodné je dokončení započatého boomu v úvodu prezentace doplněné úsměvem a přátelskými gesty. Aplaus!

Slovo závěrem

BIKER“B“ je tu pro správnou strukturu Vaší prezentace. Počáteční slova prezentují Boom, Introduction, Key-Points, Recap a Boom. Vzpomeňte si na něj kdykoliv budete vytvářet svou řeč. Mnoho zdaru!

o autorovi

Petr Pospíchal se aktivně zajímá o lidi a na svém blogu píše o mezilidském komunikaci, jednání, psychologii.

Příspěvek byl publikován v rubrice Jak prezentovat. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.
Page not found

Error 404

We’re sorry to inform you but the page you’re looking for no longer exists. It was a good page. Maybe even a great page. It was probably eaten by a troll. It will be missed.