Optimalizace pro vyhledávače

Druhé prezentační setkání mi kvůli nemoci uteklo. Nicméně nějakou přípravu jsem provedl a proto zde alespoň uvedu, o čem jsem měl v plánu s nadšením prezentovat.

Co je to vyhledávač, na co ho lidé používají?

Není třeba dále rozepisovat, z patra bych s lehkostí pantera shrnul účel a použití vyhledávačů, jako je Google nebo Seznam.

VtipJak funguje vyhledávač, jak si indexuje obsah?

Vyhledávač si ukládá do své vlastní obrovské paměti (Google má tak velká datová centra, že je chce postavit jako samostatné uměle vytvořené plovoucí ostrovy na moři) celý obsah internetu. Kdysi, někdy za dob Palackého, začal s první internetovou stránkou. Tu si uložil do paměti. Na této stránce našel odkaz na další stránku, tu si také uložil do paměti. Takto pokračoval dál a dál. Nyní má v paměti data z většiny webových stránek a neustále je aktualizuje.

Pokud tedy vyhledáváme na Googlu, nehledáme přímo na webových stránkách, vyhledáváme pouze v jeho paměti.

Vyhledávač si z obsahu vytváří různé vzorky dat, databázové souhrny a kdesi cosi. Výsledkem je, že je schopen poznat, která stránka je právě ta nejlepší na dané klíčové slovo.

Takže stránky je třeba udělat chutné pro vyhledávače, jak na to?

  • Základy optimalizace  – dokument Google Starter Guide obsahuje vše potřebné (anglická verze příručky je obsáhlejší).
  • Dále je třeba na stránce neustále zvyšovat obsah, proto si firmy zakládají blogy, na které je odkaz v patičce. Nestačí měnit obsah (RSS zobrazení novinek z cizích webů), je potřeba zvyšovat obsah.

Co dokument Google neobsahuje: zpětné odkazy

  • Velmi potřebné, Google tak pozná, že jde o stránku v internetu (lidmi) uznávanou.
  • Cílem Googlu je zobrazovat lidem obsah, který chtějí nalézat. Google pravděpodobně nemá žádnou jinou skrytou politiku. Chce co nejvíc vydělat, ale je si plně vědom toho, že kdyby lidem začal zobrazovat např. hlavně weby, kde má reklamu, ve výsledku prodělá, protože ho lidé přestanou používat. Proto Google nemá rád MFA (weby udělané čistě pro zobrazování reklamy, bez hodnotného obsahu), proto Google radši zobrazuje reklamy, na které lidi víc klikají, než reklamy, za které má hlavně hodně peněz (i když se snaží o nějakou rovnováhu).
  • Takže co potřebujeme? Potřebujeme vypadat jako stránka, která je živá, kde se píše a kam lidé lezou a lezou tam rádi a hlavně je tak dobrá, že na ní odkazují.
  • Proto Google zvýhodňuje Wikipedii, protože ví, že je u lidí oblíbená. Googlu je v zásadě u zadku, co tam vlastně píšou. On prostě ví, že to lidi rádi čtou a tak to lidem předhazuje. Ve výsledku jde jen o peníze a maximalizaci zisku, což je v tomhle případě výhoda pro zákazníka, protože pokud nám Google nalezne informace, které jsme hledali, budeme spokojený zákazník a to je přesně to, po čem Google touží. Chce, abysme ho měli rádi a používali ho. To je naprostá priorita.
  • Ideální je opravdu mít tak dobrou stránku, že na ní lide odkazují. To ale jde hodně pomalu. Potřebujeme trochu populárnost stránky našvindlovat.
  • Nejhodnotnější jsou zpětné odkazy v textu. Google se brání odkazům v patičkách webů. To jsou „falešné“ odkazy, které sice taky mají nějakou hodnotu, ale takový odkaz z článku je 100x hodnotnější. Takže než provést 100x výměnu odkazu v patičce, je lepší napsat kvalitní PR článek a dostat ho na web, který není hromadnou farmou na PR články.
  • Google totiž ví, že lidi blogují. A lidi píšou recenze. Lidi píšou na diskuzní fóra a do komentářů článků. A lidi když něco takového píšou, tak do textu dají odkaz na to, co hodnotí. Nebo lidi taky píšou návody a v těch návodech odkazují na jiné weby. A Google chce lidem zobrazovat stránky, které se jiným lidem natolik líbily, že na ně odkazují. Všichni lidé jsou totiž takoví hodnotitelé obsahu. Google používá všechny bloggery a celý internet k tomu, aby hodnotil obsah a pokud internet (pisatelé blogů a jiní) vyhodnotí nějaký obsah jako dobrý, Google jej taky bere jako dobrý. Potřebujeme se tvářit jako dobrý obsah.
  • Dále Google dává přednost stránkám, které jsou na internetu nějakou dobu. Nechce zobrazovat nějaké rychlokvašky. Na druhou stranu chce lidem zobrazovat aktuální informace, protože to lidi chtějí. Pokud budeme mít stránku, která 10 let zůstala stejná a objeví se nová stránka, kam někdo každý den píše, Google radši zobrazí tu stránku, kam někdo píše.

Pokud se ničím z toho nechcete zabývat, můžete se obrátit na profesionály, třeba optimalizace pro vyhledávače Studio Bambásek.

Gooooogle 😉

Příspěvek byl publikován v rubrice Jednotlivé prezentace se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.
Page not found

Error 404

We’re sorry to inform you but the page you’re looking for no longer exists. It was a good page. Maybe even a great page. It was probably eaten by a troll. It will be missed.